بسته

ملزومات یک فروشگاه اینترنتی موفق

ملزومات یک فروشگاه اینترنتی موفق

اگربه چند توصیه در مورد ملزومات فروشگاه اینترنتی موفق توجه کنیم اجرا و مدیریت فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند ارزان‌تر از فروشگاه فیزیکی تمام شود،. امروزه دستگاه‌های تلفن‌همراه، لپتاپ، تبلت و… فرآیند مسیر خرید را تغییرات زیادی داده‎‌اند. شما می‌توانید هرآنچه را که نیاز دارید از مواد غذایی تا کتاب و ملزومات منزلتان را به صورت آنلاین سفارش دهید. با توجه به مسیر ساده فراهم‌شده، فروشگاه‌های آنلاین یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند تا بتوانند با دسته‌های مختلفی از مشتری‌ها ارتباط برقرار کنند.

طراحی فروشگاه اینترنتی در ابتدا آسان به نظر می‌رسد؛ یک دامنه، هاستینگ خوب، سیستم مدیریت محتوا و تم را ترکیب می‌کنید و با یک مقدار هزینه مناسب برای مدیریت سایت، فروشگاه اینترنتی شما به جریان می‌افتد؛ که در مقایسه با فروشگاه های فیزیکی و اجاره آن، هزینه بسیار پایین‌تری دارد. اما در واقعیت ساخت فروشگاه اینترنتی کار آسانی نیست به خصوص اگر بخواهید کاربرپسند و موفق باشد.

فروشگاه‌ سازها نرم‌افزار مبتنی بر وبی هستند که این امکان را به شما می‌دهند تا بدون داشتن دانش برنامه‌ نویسی و در کمترین زمان ممکن و با هزینه‌ی پایین یک وب‌سایت فروشگاهی حرفه‌ای را راه‌اندازی نمایید. در فروشگاه‌سازها نیاز نیست یک برنامه‌نویس را با هزینه‌ی بالا استخدام کنید یا نیازی نیست خودتان برنامه‌نویسی کنید یا کدنویسی یاد بگیرید. تنها کافی است یک فروشگاه ساز خوب را برای کلیه‌ی امکاناتی که در فروشگاه خود نیاز دارید، پیدا کنید و طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود را با آن انجام دهید و با آسودگی به سمت دنیای کسب‌ و کارهای آنلاین گام بردارید. در ادامه چند توصیه برای موفقیت صاحبان فروشگاه اینترنتی ذکر کرده‌ایم.

فروش موفق

صفحه نخست در حکم چهره فروشگاه شرکت شماست. زمان مشتریان بسیار ارزشمند است و نباید زمانشان را صرف این کنند که متوجه شوند که شما در چه حوزه‌ای فعالیت دارید و چه کالا یا خدماتی را ارائه میدهید. همان‌گونه که در فروشگاه‌های حقیقی مکان و دکوراسیون فروشگاه در ایجاد حس اعتماد و خرید راحت مشتری مهم است، این اصل در فضای مجازی نیز وجود دارد و از آنجا که شما به‌صورت فیزیکی نزد مشتری نیستید، وجود یک بستر مناسب و اعتماد برانگیز از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است

همچنین بدانید: قیمت طراحی سایت فروشگاهی

 اطلاعات فروشگاه خود را مختصر و مفید به مشتریان خود منتقل کنید. مشتریان در تصویر نخست نمونه‌ای از فروشگاه اینترنتی را می‌بینند که به دور از اطلاعات غیرلازم، در چند ثانیه می‌توانند آنچه را که فروشگاه شما ارائه می‌دهد متوجه شوند.

از چت آنلاین با مخاطب غافل نشوید تا در صورت هرگونه پرسش بتوانند به سرعت با شما ارتباط برقرار کنند. این راه ارتباطی تا ۷۳% باعث افزایش رضایت مشتری خواهد شد.

صفحات دسته‌بندی(Category Pages)

در ابتدا باید صفحه خود را مانند فروشگاه فیزیکی تصور کنید که مشتریان در کنار شلف‌های آن در حال خرید هستند. بعد از آپلود عکس‌ها اطلاعات لازم  در مورد هریک از آیتم‌ها را اضافه کنید (قیمت، مشخصات و غیره). گزینه مرتب‌سازی براساس موارد مختلف (قیمت، پرفروش‌ ترین ها، ارزان ترین ها، جدید ترین و...) را فعال کنید. پس از فعال‌سازی براساس مرتب‌سازی گروهی، به وضعیت canonical و تگ navigational دقت کنید تا از طرف گوگل به دلیل محتوای تکراری پنالتی نشوید. در تصویر زیر نمونه مناسبی از انتخاب محصول بر اساس کتگوری را میبینید که در سریع‌ترین زمان ممکن به مشتری کمک می‌کند به محصول موردنظر دست پیدا کند.

امکانات فروشگاه، قیمت مناسب، قالب‌های زیبا و ریسپانسیو، زمان تحویل، کیفیت برنامه‌نویسی، سئو و خدمات پشتیبانی شرکت طراحی سایت از مهمترین ملاک‌هایی هستند که باید در هنگام انتخاب فروشگاه‌ساز حرفه‌ای در نظر بگیرید

 بعضی اوقات فروشگاه‌ها از یک مشاهده سریع برای این کار استفاده می‌کنند که موجب کاهش تعداد صفحات مشاهده شده در هر بازدید  می‌شود که کار بسیار مناسبی است زیرا نیازی به باز کردن تب جداگانه برای دیدن محصول نیست.

مورد دلخواه را می‌توانید امتحان کنید و بر اساس نوع مشتری‌ها و فروشگاه خود بهترین روش را انتخاب کنید.

صفحه محصول

صفحه محصول(Product Page)

مشتری معمولا برای دیدن وخریداری محصول مورد نظر به فروشگاه اینترنتی شما سر می‌زند. تصمیم نهایی برای خرید به شدت به کمیت و کیفیت اطلاعاتی که شما به او می‌دهید بستگی دارد. اما این بدان معنا نیست که  در توصیف محصول مقدار بسیار زیادی اطلاعات بیان کنید بلکه باید اطلاعات لازم را در مختصر و مفید ترین حالت ممکن و همچنین سریع‌ترین زمان در اختیار مشتری قرار دهید.

تصاویر:

همه‌ی ما نحوه خرید مردم در فروشگاه ها را دیده‌ایم. مشتریان به شکل، رنگ، بسته‌بندی، جنس و... دقت دارند و آن را وارسی می‌کنند. اما این امکان برای آنها در فروشگاه های اینترنتی وجود ندارد. بنابراین شما باید این شکاف اطلاعاتی برای کاربر را پر کنید تا تجربه خوبی را برای او رقم بزنید. استفاده از عکس با کیفیت، قابلیت زوم و انتخاب رنگ به تجربه کاربری مناسب کمک می‌کند.

شرح محصول:

برای این قسمت می‌توانید یک شرح کوتاه و با توضیحات مفصل‌ تر با جزئیات فنی ارائه دهید. این موضوع بستگی به نوع قالب‌بندی و کتگوری و گزینه‌های نمایش شما دارد.

نوشتن شرح محصولات به صورتی که منحصر به فرد باشد کمی سخت است.

قیمت:

نمایش قیمت از الزامات فروشگاه اینترنتی است. اگر محصول دارای تخفیف است باید اطلاعات را پروموت کنید مثلا قیمت قبلی را با قیمت فروش فعلی مقایسه کنید.

افزودن به سبد خرید:

هدف اصلی در فروشگاه اینترنتی فروش محصول است نه نشان دادن عکس و طرح. بنابرین باید یک گزینه خرید درست وحسابی برای آن در نظر بگیرید زیرا این اولین call to action شماست که باید به آن توجه شود.

گزینه‌های بیش‌تر برای فروش:

هدف شما در این مرحله پیشنهاد محصولات بیش‌تری است که با سلیقه و نظر مشتری مطابقت دارد. برای نمایش آن‌ها می‌توانید از “محصولات مرتبط” ، “محصولاتی که دیگر مشتریان به همراه این محصول خریداری کرده‌اند” و امثال آن استفاده کنید.

پیشنهادات ویژه و تبلیغاتی:

حال فرض می‌کنیم که درحال حاضر شما یک فروشگاه اینترنتی با صفحه اصلی، کتگوری و محصول خوبی دارید.. اکنون لازم است که مشتریان جدید را جذب کنید و مشتریان قدیمی را دوباره به فروشگاه خود بازگردانید. باید طرح بازاریابی و تبلیغاتی خود را شروع کنید.

صفحه فرود:

 

اگر جدیدا یک مجموعه جدید یا یک دسته خاص به فروشگاه اینترنتی خود اضافه کرده‌اید باید با صدای بلند آن را اعلام کنید و یک صفحه فرود برای آن طراحی کنید. در تصویر زیر نمونه‌ای از صفحه فرود را می‌بینید که با شمارش معکوس برای شروع تخفیف، سعی می‌کند برای کاربر حس نیاز و انتظار آن محصول را ایجاد کند.

کد تخفیف:

در موقعیت‌های متفاوت و در مناسبت‌های مختلف کد تخفیف برای کاربران در نظر بگیرید.

طرح سرگرمی:

در تجارت الکترونیک Gamification نقش مهمی را ایفا می‌کند که یادگیری و استفاده آن خالی از لطف نیست. به عنوان مثال می‌توانید طرح‌های متفاوتی را در نظر بگیرید که کاربر تخفیف بگیرد. این سرگرمی‌ها حس خوبی در افراد ایجاد می‌کند فقط میبایست رویکرد مناسب برای این کار را بیابید.

 پیگیری و آنالیز

هنگامی که شما هزینه (منابع انسانی، زمانی و پول) برای فروشگاه اینترنتی خود صرف می‌کنید، نتیجه این تلاش ها و تاثیر آن بر مشتریان برای شما اهمیت دارد. ساده‌ ترین راه برای دریافت این اطلاعات تنظیم گوگل آنالیتیکس است. پس از انجام این کار ۳ مورد زیر را پیگیری کنید:

  • نمایش‌های مختلفی از داده‌های خام و فیلترهای متفاوت
  •  تنظیم Goal(برای قسمت‌هایی مثل “افزودن به سبد خرید” “ثبت‌نام خبرنامه” و غیره)
  •  فعال‌ سازی قسمت e-commerce، گزارش‌های پیش‌فرض گوگل آنالیتیکس تقریبا همه موارد مورد نیازتان را در اختیارتان قرار می‌دهد اما اگر هدف و سوال خاصی دارید می‌توانید با استفاده از قسمت ساخت داشبورد و یا ساخت گزارش دلخواه استفاده کنید.

آیا این تلاش‌ها ارزش دارد؟

در جواب باید گفت که بله. فروشگاه اینترنتی مانند گل است که نیاز به مراقبت و تغذیه دارد و در ادامه می‌توانید انتظار شکوفایی و ثمره داشته باشید.

می‌توان گفت فروشگاه اینترنتی خوب شالوده کسب‌ و کار آنلاین شماست. شما کافی است ویژگی‌های موردنیاز خود را از میان صدها ماژول لابراتوار رسانه انتخاب کنید. بقیه کار را به ما بسپارید تا ماژول‌ها را براساس فرمول کسب و کار شما کنار هم قرار دهیم و آنچه را نیاز دارید، برایتان بسازیم.

مترجم و تهیه کننده: فاطمه چراغعلی

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها