بسته

کرونا و مهندسی تغییر در کسب و کار

کرونا  و مهندسی تغییر در کسب و کار

کرونا  و مهندسی تغییر در کسب و کار

کرونا  و مهندسی تغییر در کسب و کار

عصر حاضر را میتوان « دوران تغییرات » نامگذاری کرد. امروزه شاهد بروز تحولات با شتاب بالا در حوزه های مختلف کسب و کار دهستیم، کافی است برای لحظاتی به محیط پیرامون خود نگاه کنیم تا تاثیرات این تغییرات را در جنبه های کاری و شخصی مشاهده کنیم. روند این تحولات به گونه ای است که اکثر افراد قادر به تطبیق خود با آن نمی باشند و با مقاومت در برابر تغییرات و یا عدم آگاهی و توانایی لازم برای ورود به دنیای تغییر، فرصت بهتر شدن و تعالی را از خود میگیرند.

تغییر یعنی امروزمان بهتر از دیروز و فردایمان بهتر از امروز باشد. به بیانی دیگر بتوانیم با به کار گیری مجموعه ای از منابع نرم افزاری و سخت افزاری، با تغییرات مثبت و به موقع، کارایی و بهره وری خود را در ابعاد مختلف و به طور مستمر افزایش دهیم.

Corona and engineering change in business

تغییر سبک زندگی در پسا کرونا

 کرونا یک آزمون بزرگ شهروندی در نظام جهانی است که تاکنون بیشتر کشورهای جهان را در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و نیز همه بخشهای حیات فردی و اجتماعی با بحران مواجه کرده و برای مهار آن باید تغییرات لازم صورت پذیرد. قطعا با سبک و سیاق و روشهای قبل از کرونا نمیتوان زندگی پساکرونایی را کلید زد و تنها با همراهی، اراده جمعی و همگانی این مشکل قابل کنترل میباشد.

بیماری کووید 19 تغییراتی را مبتنی بر حضور انسان در اجتماع و تغییر سبک زندگی به همراه داشته است. برای مثال

- باعث افزایش سطح آستانه تحمل در برابر مشکالت (ارتقاء تاب آوری اجتماعی ورود به دنیایی جدید)

-  تقویت مهارت حل مسائل

 - گسترش همدلی و همبستگی

- آینده نگری و شناسایی شغلهای جدید

-  ایجاد فرصت برای بهبود مهارتها

 - عبور از تک محصولی به چند محصولی

در این مسیر ضروریست به «تغییر الگوی فکری» در حوزه کسب و کار برویم وفعالیتهای اقتصادی را با اعمال تشویق و محرک تغییر دهیم.

تغییر نگاه اقتصادی پایدارترین تغییری است که در نتیجه کرونا بوجود آمده است و اثر آن تا مدتها باقی خواهد ماند.شیوع ویروس کرونا به خاطر اینکه نگاه فرهنگی و اجتماعی جامعه را تغییر داده است، نگاه اقتصادی آن را هم تحت شعاع خود قرار داده و آن را تغییر خواهد داد اما مناسبات اقتصادی، تغییرات را به سرعت بروز نمیدهند؛ زیرا اقتصاد باید شرایط خود را براساس الگوی جدیدی از پروتکلهای اقتصادی و تعاریف جدید اقتصادی در دوران کرونا تنظیم کند.

تغییر دیدگاههای اجتماعی و سپس تغییر اقتصادی، نه تنها هزینه زیادی به همراه دارد بلکه تغییر نگاه علمی افراد را به دنبال خواهد داشت و اثرات جدی تر در طول زمان در حوزه زندگی انسانها از خود به جای میگذارد.  در این شرایط،باید به جای «مدیریت روزنگر»، «مدیریت آینده نگر» را در پیش روی کارهایمان بگیریم

برای این تغییر تمامی شهروندان باید تلاش کنند و حرکت خود را مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و انسانی برنامه ریزی نمایند. زیرا رونق و بهبود فضای کسب وکار نیازمند مشارکت تک تک شهروندان است و «مهندسی تغییر» از خود ِفرد آغاز میشود.

 Corona and engineering change in business

 مجازی سازی، الگوی نوین در کسب و کار

 شیوع ویروس کرونا میزان عدم قطعیت در پیش بینی های اقتصادی را به شدت افزایش داده است. متأسفانه برخی از کسب وکارها در پی ناتوانی برای یافتن منابع درآمدی جایگزین، به طور کامل از صحنه فعالیت حذف شده اند. اکنون اغلب تولید کنندگان مجبور به ایجاد تغییر در ساز و کارهای فعالیت شان هستند.

چه اتفاقی می افتد اگر هرکس از خانه کار کند و فاصله فیزیکی را در برقراری ارتباط حفظ کند؟ چه اتقاقی خواهد افتاد که کسب وکارها در بستر دیجیتال (اینترنت( به دادوستد بپردازند؟ میتوان اذعان داشت؛ باورهای فردی، روابط اجتماعی و چیدمان سلسله مراتب اجتماعی در طول مدت رویارویی با کرونا تغییر کرده و همچنان نیز تغییر خواهد کرد، اگرچه ممکن است که باورهای درونی افراد در مواجهه با چنین مخاطره های به سرعت تشدید شود، اما همه به خوبی میدانند شکل زندگی روزمره و سبک زندگی «تغییر»کرده است.

یکی از راه های ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری اهمیت دادن به دنیای کسب و کار اینترنتی است. مجازی سازی میتواند جایگزین بسیاری از کارهای روزمره شود. در واقع یکی از حوزه های کسب و کار، فعالیت های آنلاین میباشد؛ اهمیت فعالیت در این فضا تا پیش از شیوع ویروس کرونا برای بسیاری از شهروندان قابل درک نبود اما با شیوع این ویروس و بروز انواع محدودیت ها در زمینه حضور در اجتماع، مردم ترجیح میدهند مایحتاج خود را بدون خروج از منزل تهیه کنند.

 خرید مجازی این امکان را فراهم میسازد تا برای جستجوی اطلاعات و خرید کالا و خدمات از طریق ارتباط مستقیم با فروشگاه های اینترنتی در تماس باشیم؛ در خریدهای اینترنتی، مصرف کننده نمیتواند کالا را قبل از خرید مشاهده کند. بنابراین خریدهای اینترنتی به آگاهی افراد وچگونگی تعامل با کامپیوتر و فضای مجازی بستگی دارد.

Corona and engineering change in business

 در خریدهای اینترنتی به نکات زیر توجه کنید:

معتبر بودن فروشگاه اینترنتی: مصرف کننده باید برای اطمینان از خرید مجازی به «داشتن پروانه کسب فروشگاه از اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی» و «نماد اعتماد الکترونیک» در سایت فروشگاه توجه کنند.

استعالم صالحیت فروشگاه اینترنتی: مصرف کنندگان باید قبل از اقدام به خرید وارد سایت اتحادیه به نشانی www.ecunion.ir  شوند و در انتهای صفحه بخش «استعالم مجوز» کلیک کرده و دامنه سایت مورد نظر را جستجوکنند. چنانچه اطلاعاتی نمایش بدهد به معنای عضویت اتحادیه میباشد و فعالیت این کسب و کار قانونمند است.

 دریافت فاکتور: مصرف کنندگان باید فاکتور یا صورتحساب جزئیات خرید خود را ذخیره کنند؛ زیرا در صورت بروز مشکل بعد از خرید و تحویل کالا میتوانند با ارائه فاکتور و جزئیات خرید خود نسبت به پیگیری خرید اقدام نمایند.

 سالمت فیزیکی کالا: از آنجا که اکثر بسته های ارسالی توسط پست و یا پیک موتوری به دست مصرف کننده میرسد ضروری است قبل از تحویل بسته از مأمور پست و یا پیک، سلامت فیزیکی کالا را بررسی کنید تا بتوان در صورت وجود عیب در کالا آن را به نشانی فرستنده عودت دهید.

بازه زمانی تحویل کالا : بازه زمانی تحویل محصول در هر فروشگاه مجازی متفاوت میباشد و این مورد را باید در زمان ثبت سفارش کالا در توضیحات محصول پیگیری کرد.

 عودت کالا: خریدار میتواند حداکثر تا 7 روزکاری پس از دریافت کالا (در صورت عدم استفاده از آن( سفارش خود را مرجوع نماید.

اصالت قیمت: اگر سایتی، محصولی با قیمت بسیار پایین ارائه میشود، ابتدا باید مشخصات محصول و قیمت را در وبسایت های معتبر از سمت اتحادیه جستجو کنید. اگر قیمت ارائه شده در این وبسایت تفاوت زیادی با سایتهای مشابه دارد، احتمال دارد این وبسایت اصلا محصول را موجود نداشته باشد و بهتر است قبل از ثبت سفارش آنلاین محصول خود، با یک تماس تلفنی با فروشگاه مورد نظر، نسبت به موجود بودن کالا اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

در نهایت !مجازی سازی از یک سو «مسئولیت پذیری» در قبال آسیب ها و فرسودگی مردم در فضای فیزیکی و از سوی دیگر »در نظر گرفتن انعطاف کار مجازی در بستر فضا و زمان مجازی است. مبتنی بر این رویکرد، میتوان جهان آینده را جهانی طبیعی تر و انسان آینده را انسانی آزادتر دانست.بیاییم تغییر موفقیت آمیز را با گاهی، تمایل، دانش، توانایی و تقویت از خود آغاز نماییم و شرایط مؤفقیت خود و جامعه را افزایش دهیم. همچنین با تلفیق افعال خواستن و توانستن با یک اولویت صحیح و افزودن افعال مناسب دیگر، میتوانیم پیروز و سربلند باشیم.

 

 مطالب اخیر

 استراتژی ارائه تخفیف بدون تأثیر کلی سود در ناپ کامرس

 5 روند در بازاریابی محصولات B2B

تولید محتوای متنی چیست؟

چگونه "اکنون بخرید، بعداً پرداخت کنید " به رشد فروش تجارت الکترونیک کمک می کند؟

9 ترفند حرفه ای برای سئو

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها