بسته

بازاریابی درونگرا (inbound marketing) چیست؟

بازاریابی درونگرا (inbound marketing) چیست؟

بازاریابی درونگرا

با پیشرفت فناوری در طی دهه گذشته، روشهای بازاریابی بسیاری ظاهر شده اند که نتایج چشمگیری را بدست آورده و روند فرآیند بازاریابی را کاملا تغییر داده اند. از بارزترین آنها بازاریابی درونگرا یا درونی بود که بازاریابی سنتی را به دو نیمه بازاریابی خارجی و بازاریابی داخلی تقسیم می کرد. در طول یک دهه، این روش بازاریابی توانست تسلط خود را بر روند شرکت های بازاریابی گسترش دهد و به بهترین نتایج برسد. برای درک این تغییر هیجان انگیز در روند اخیر بازاریابی، درک تفاوت بین این دو اصطلاح ضروری است.

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا روشهای بازاریابی را بیان می کند که مشتریان را به طور غیرمستقیم به سمت برند تجاری سوق می دهد. با تهیه محتوای ارزشمندی که مشتریان را به اشتراک و تعامل با آن ترغیب می کند. هدف اصلی آن تحریک مشتریان به خرید در هنگام تعامل با محتوای نمایش داده شده است.

بازاریابی درونی در نتیجه بی توجهی مصرف کنندگان به ابزارهای قدیمی بازاریابی مانند: تبلیغات تلویزیونی، کمپین های ایمیل و تبلیغات بودجه ای ظاهر شد. در عوض، مصرف کنندگان به محتوای جذاب وبلاگ نویسی، محتوای ارسال شده در شبکه های اجتماعی و سایر داده های جذاب ارائه شده اند.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی برونگرا چیست؟

بازاریابی برونگرا در کل به مفهوم قدیمی بازاریابی اشاره دارد. با کنار گذاشتن بازاریابی داخلی از معادله و بازگشت به گذشته برای مدت حداقل یک دهه، می توانیم بازاریابی خارجی یا همانطور که در آن زمان "بازاریابی" خوانده می شد را مشاهده کنیم. بازاریابی خارجی شامل کلیه فعالیتهایی است که مستقیماً مخاطب را به خود جلب می کند، از جمله تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای خیابانی، تماس تلفنی و برگزاری رویدادها و نمایشگاه های بازاریابی.

با گذشت زمان و بازاریابی دو برابر، بازاریابی خارجی با تکنولوژی سازگار شد و شامل بازاریابی بازاریابی بودجه از طریق رسانه های اجتماعی و ایمیل ها بود. بنابراین به طور خلاصه، بازاریابی خارجی هر روش بازاریابی مستقیم است که سعی در جذب مخاطب به این برند دارد، چه از طریق مدارس قدیمی، با تکیه بر فناوری یا ایجاد مخلوطی بین آنها.

بازاریابی برونگرا چیست؟

مهمترین استراتژی های بازاریابی داخلی

استراتژی بازاریابی به مراحل مفصلی که یک شرکت برای دستیابی به اهداف برنامه بازاریابی برمی دارد اشاره دارد. این امر با جذب بیشترین تعداد مشتری ممکن و تولید بیشترین میزان فروش نشان داده می شود. استراتژی های بازاریابی داخلی شامل عناصر مهمی از جمله: ایجاد محتوایی که برای خواننده جذاب باشد و کمک به او برای دستیابی به آن از طریق بهبود دسترسی و شناخت موتورهای جستجو.
در ذیل به مهمترین این استراتژی ها اشاره خواهیم کرد

1. ایجاد یک وبلاگ

وبلاگ نویسی فقط به هدایت خواننده به سمت خدمات یا محصولات محدود نمی شود، بلکه تعامل دائمی وی با برند را نیز حفظ می کند، که به افزایش تعداد مشتریان وفادار کمک می کند و تا آنجا که ممکن است به آنها پایبند هستید. این وبلاگ به طور غیر مستقیم ارزش خدماتی را که ارائه می دهید نسبت به کیفیت محتوای ارائه شده توسط شرکت منعکس می کند.

انتشار مداوم مقالات در وبلاگ باعث افزایش ظاهر دائمی آن در موتورهای جستجو می شود، یعنی به دروازه ای دائمی برای مشتریان علاقه مند به موضوعاتی که شما ارائه می دهید، تبدیل می شود که جریان مداوم مشتریان را حفظ می کند. از طریق یک سایت مستقل، هم اکنون می توانید فریلنسرهای حرفه ای استخدام کنید تا وبلاگ شرکت خود را ایجاد کنید و ماهرترین نویسندگان را برای انتشار موضوعات با ارزش در آنها پیدا کنید که در جذب مخاطب به کسب و کار شما کمک می کند.

2. ایجاد وب سایت برای موتورهای جستجو (SEO)

بهبود سایت ها برای موتورهای جستجو (SEO) مرحله بعدی پس از نوشتن مطالب در وبلاگ است، هر موتور جستجو الگوریتم خاصی دارد که موضوعاتی را که ابتدا در آن قرار دارد تعیین می کند و برای رسیدن به این هدف باید شرایط SEO مورد نیاز را رعایت کنید.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به افزایش بازدیدکنندگان وبلاگ و افزایش بازدید آن کمک می کند. زیرا تعامل با محتوا را افزایش می دهد. سپس احتمال هدایت بازدیدکنندگان به سمت برند افزایش می یابد این روش ممکن است مدتی طول بکشد اما در نهایت نتیجه خواهد داد.

3. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی سهم فراوانی از مخاطبان الکترونیکی دارند و یکی از موثرترین استراتژی ها برای گسترش محتوا و جلب توجه به آن است، خصوصاً که همه مکانیسم های تعامل و مشارکت را فراهم می کند و این به افزایش تعداد بازدیدهایی کمک می کند که می توان بدست آورد.

کانال های ارتباطی مانند اینستاگرام و توییتر به یکی از ستون های روند بازاریابی داخلی تبدیل شده اند. اشتراک پست های وبلاگ منجر به مسیری می شود که جریان پایداری از وبلاگ ایجاد می کند. علاوه بر اینکه از افزایش مخاطبان در طول زمان بهره مند می شوید، خصوصاً اینکه در آینده سرمایه بازاریابی قابل اعتمادی محسوب می شود.

4. بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار

یکی از راهکارهای اصلی در بازاریابی ورودی، یافتن و همکاری با افراد با نفوذ در زمینه های مرتبط با خدمات یا محصولات شرکت است. ایده این است که این افراد با توجه به اینکه اعتماد و پیروی زیادی کسب می کنند، محرک نظرات مخاطبان هستند. در این حالت انتخاب افراد مناسب برای زمینه های شرکت و ترغیب آنها به تعامل با محصولات یا خدمات آن بسیار مهم است، خواه با ارائه محصولات به آنها یا با پرداخت هزینه های پرداختی برای خدماتشان.

5. خبرنامه های ایمیل

بازاریابی از طریق ایمیل یکی از استراتژی های بازاریابی خارجی است. با این وجود خبرنامه ها و محصولات را ارائه نمی دهند تمایل دارند مردم را به خواندن جدیدترین موضوعات در وبلاگ تجارت دعوت کنند. این روش رایگان دیگری برای جذب مخاطب به وبلاگ شما و افزایش تعامل با آن است.

آنچه در مورد تمام استراتژی های قبلی منحصر به فرد است، توانایی فوق العاده آنها در تکمیل یکدیگر است که به افزایش بازده و دستیابی به اهداف برنامه بازاریابی مطلوب کمک می کند. ممکن است ساخت آن مدتی طول بکشد، اما در پایان با هزینه های کم و نتایج عالی به یکی از استراتژی ها تبدیل می شود.

چرا باید سراغ بازاریابی داخلی بروید؟

چرا باید سراغ بازاریابی داخلی بروید؟

چرا اکنون باید به سمت بازاریابی داخلی بروید

هر چند وقت یکبار هرزنامه خود را حذف می کنید؟ آیا از یک مسدود کننده تبلیغات در مرورگر خود استفاده می کنید؟ اگر تلویزیون تماشا می کنید، تصور شما از تبلیغات پی در پی که شما را از لذت تماشای متصل منع می کند چیست؟ در صورت انجام یا احساس ناراحتی، تنها نیستید. طبق آمار قبلی منتشر شده توسط هاب اسپات، 91٪ از کاربران ایمیل دریافت نامه از شرکت ها را انتخاب نکرده اند.

حدود 84٪ از افراد وقتی وب سایتها حاوی تبلیغات هستند آن را ترک می کنند. 86٪ بینندگان تلویزیون از تبلیغات صرف نظر می کنند و به کانال های دیگر مراجعه می کنند و به همین دلایل، بازاریابی داخلی توانسته است جایگزین همتای خارجی خود شود، خصوصاً پس از اینکه مصرف کنندگان به ابزارهای ارزشمندی برای دستیابی به منافع شخصی مانند وبلاگ ها و پست های محتوا و مهمترین ویژگیهای آن به شرح زیر است:

1. بر روی مشتریان بالقوه تمرکز کنید

اگرچه شرکت ها مبالغ هنگفتی را صرف بازاریابی سنتی می کنند تا مخاطبان مناسب را هدف قرار دهند، اما ممکن است در همه موارد به هدف خود نرسد. آزمایشات زیادی وجود دارد که باید قبل از انتخاب مشتری مناسب انجام شود، بدون در نظر گرفتن اینکه کدام یک از تبلیغات تبلیغاتی هنگام انتخاب مشتری اشتباه انجام می شود.

برعکس، بازاریابی داخلی متمرکز بر مشتریان بالقوه است، زیرا متکی به انتشار محتوا برای مخاطبانی است که از قبل به آنچه در مباحث منتشر شده علاقه مند است، علاقه مند هستند و آنها همچنین تمایل بیشتری به استفاده از خدمات غیر مستقیم ارائه شده توسط آن دارند.

2. فروش بیشتری انجام دهید

مهم است که بیشترین مشتری مناسب را بدست آورید تا بیشترین فروش را داشته باشید. در اینجا بازاریابی داخلی با جذب آن دسته از مشتریان به ویژه نقش مهمی دارد. بسیاری از مشتریان وب سایت های شرکت ها و رسانه های اجتماعی آنها را مرور می کنند. با هدف الهام بخشیدن به ایده ها یا بهره مندی از مطالب منتشر شده و شناختن محصولات قبل از خرید مشتری به جای هدایت شرکت ها از طریق کمپین های تأمین شده به مشتری، به کسی تبدیل شده است که برای بهره مندی از آنها به شرکت ها متوسل می شود. یعنی انگیزه های او از همان ابتدا پیشگیرانه است که باعث می شود او نسبت به محصولات و خدمات ارائه شده توسط این شرکت ها پاسخگو باشد. به این ترتیب با توجه به بازدیدها درصد فروش افزایش می یابد که منجر به سود بیشتر می شود.

3. ایجاد آگاهی از برند

متقاعد کردن مشتریان برای تجارت با شرکتی که قبلاً در مورد آن چیزی نشنیده اند دشوار است، با این وجود ابزارهای خبری همچنان یک ابزار قدرتمند برای فروش هستند. با داشتن یک وبلاگ قوی، شما قادر خواهید بود به طور غیر مستقیم خدمات ارائه شده توسط این شرکت را با استفاده از بازاریابی محتوا نمایش دهید. بنابراین، آگاهی عمومی از نام تجاری شما به روشی هوشمندانه حاصل می شود و اثربخشی این روش این است که به ایجاد قابلیت اطمینان در اطراف برند کمک می کند و همچنین به کسب و کارها کمک می کند تا درمورد آنچه که ارائه می دهند، شفافیت بیشتری داشته باشند.

4. تقویت روابط با مشتریان

بیشتر استراتژی هایی که در فرآیند بازاریابی داخلی استفاده می شود، حول و حوش انتشار مطالب بر روی ابزارهایی است که امکان ایجاد تعامل بین شرکت و مخاطب را با ایجاد روابط تعاملی قوی بین مخاطبان و شرکت ها فراهم می کنند. در حالی که بازاریابی خارجی با مخاطبان به عنوان یک گروه معامله می کند که شما فقط پیام های بازاریابی را برای آنها ارسال می کنید.

اکنون با ارسال محتوای با کیفیت بالا، می توان میزان زیادی تعامل و اشتراک ایجاد کرد، این همان چیزی است که به مخاطب اطمینان می دهد و آن را وادار به شروع تعامل با نام تجاری می کند.

شاید برایتان جالب باشد: چرا داستان های موفقیت مشتری شما برای تجارت شما نیز موفق است؟

5. کاهش هزینه ها

یکی از مهمترین مواردی که بازاریابی داخلی انجام می دهد، صرف بودجه کم و دستیابی به بازده بالاتر است. رسانه های اجتماعی هزینه ای برای انتشار در آن ندارند، در حالی که تلاش برای دنبال کردن روشهای دیگر بازاریابی خارجی مانند: اجاره بیلبوردها یا انتشار در تلویزیون مبالغ گزافی را در بردارد. به همین دلیل است که کاهش بودجه بازاریابی با تکیه بر بازاریابی داخلی یکی از روش هایی است که به صرفه جویی در بسیاری از هزینه های سنتی قدیمی کمک می کند.

بازاریابی ورودی به وضوح موثرترین روش بازاریابی این روزها است. در نهایت، هر شرکت بر اساس داده هایی که تولید می کند، وسایل مناسب خود را انتخاب می کند. بهترین راه استفاده از استراتژی هایی است که بازاریابی ورودی و خروجی را با هم مخلوط می کند و با تجربه و یادگیری، همه چیز روشن می شود.

نویسنده: امین اصلانپور
مطالب اخیر:
میکرومارکتینگ یا بازاریابی خرد چیست؟
SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟
رفتار مصرف کننده (consumer behavior) چیست؟
مارکت پلیس (Marketplace) چیست؟

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها