بسته

هر آنچه باید درباره هک رشد بدانید!

 هر آنچه باید درباره هک رشد بدانید!

درباره هک رشد

هک رشد یکی از پرکاربردترین مفاهیمی است که فعالان در عرصه کسب‌وکارهای اینترنتی از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل گاهی برخی از افراد شاید برایشان این سوال مطرح شود که هک رشد دقیقاً چیست و به چه چیزی اشاره دارد؟
برخی از افراد این تصور را دارند که هک رشد مفهومی است که بیشتر در استارت آپ‌ها کاربرد دارد و در این بخش می‌تواند ثمربخش باشد؛ اما به هیچ وجه اینگونه نیست. تمامی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز می‌توانند از هک رشد سود ببرند، به شرط این که یک هکر رشد در این بخش به آن‌ها کمک کند. 

هک رشد

هک رشد (Growth Hacking) چیست؟

هک رشد شامل تمامی اقداماتی می‌شود که به منظور رشد و گسترش یک کسب‌وکار اینترنتی انجام می‌شود. در هک رشد اقدامات و راهکارهای بازاریابی و جذب مشتری یا کاربر به نحوی انجام خواهد شد که در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه نتایج موفقیت آمیزتری برای کسب و کارها رقم بخورد. 
به کسی که اقدامات مربوط به هک رشد را انجام می‌دهد، هکر رشد گفته می‌شود، زیرا که وی دانش، تخصص و تجربه این دسته از اقدامات را دارد و می‌تواند بهترین روش‌ها و تکنیک‌ها را در این حوزه به کار گیرد. 
مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه یک هکر رشد این است که تمامی جنبه‌های یک کسب‌وکار را رشد دهد؛ بنابراین، تمامی تکنیک‌هایی که یک هکر رشد به کار می‌گیرد در جهت بهبود و رشد وضعیت کسب و کار خواهد بود. 

تمرکز هک رشد روی افزایش تعداد متقاضیان یک محصول است.

به طور کلی هک رشد می‌خواهد موجب رشد استارتاپ‌ها شود، به همین دلیل تمامی روش‌های ممکن را ارزیابی می‌کند تا در نهایت کم‌هزینه‌ترین و پرسرعت‌ترین روش را شناسایی کند.

هکر رشد یا بازاریاب چه تفاوتی با هم دارند؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که بین این دو شخص یعنی یک هکر رشد و یک بازاریاب تفاوت وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت‌ آن‌ها در این است که یک بازاریاب به فکر سوددهی بیشتر کسب‌وکار است اما در بلند مدت این اتفاق را رقم می‌زند، اما یک هکر رشد به دنبال سریع‌ترین روش و تکنیک برای افزایش سود کسب و کار است. 

هک رشد

انواع تکنیک‌های هک رشد 

مهم‌ترین تکنیک‌هایی که در هک رشد به کار گرفته می‌شود تا نتایج حاصل گردد و افراد به هدفشان دست پیدا کنند، موارد زیر هستند:

1. ارائه یک پیشنهاد فوق العاده و جذاب که مشتری را مجذوب خود کند:

احتمالاً شما تاکنون وارد یکی از فروشگاه‌های اینترنتی شده‌اید و بخش تخفیف‌های ویژه را مشاهده کرده‌اید. برای مثال دیجی‌کالا را در نظر بگیرید. این فروشگاه اینترنتی همواره دارای محصولاتی است که شامل تخفیف‌های ویژه‌ای هستند. خیلی از شما به دلیل دیدن تخفیف‌های ویژه ترغیب به خرید شده‌اید.

همواره بخش تخفیف‌ها به نوعی روی شما اثر گذاشته است و شما را ترغیب به خرید کرده است. در واقع تخفیف‌ها در رده پیشنهاداتی قرار می‌گیرد که افراد نمی‌توانند دست رد به سینه‌ی آن‌ها بزنند.

2. معرفی و تبلیغ کردن محصول و خدمات خود در شبکه‌های جمعی:

در شبکه‌ةای اجتماعی مشتریان بالقوه زیادی برای خدمات شما وجود دارد؛ اما زمانی این مشتریان بالقوه تبدیل به مشتریان بالفعل می‌گردند که بتوانیم خود را برای آن‌ها ارائه کنیم. یعنی آن‌ها با ما، خدمات ما، محصولات ما و برند ما آشنا شوند. در قدم بعدی معرفی مکرر از منابع مختلف می‌تواند اعتماد آن‌ها را جلب کند تا نهایتاً به جایی برسیم که آن‌ها خریدشان را از ما نهایی کنند.

3. در دسترس بودن:

داشتن وبسایت، داشتن یک صفحه در یکی از انواع برنامه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام، یوتیوب یا هر فضای دیگری در دسترس بودن کسب‌و‌کار ما را محقق می‌کند. برای مثال تصور کنید که یک محصول داریم، دیگران در فضاهای اجتماعی به جستجو و تحقیق می‌پردازند تا بهترین و ایمن‌ترین خرید را داشته باشند. در صورتی که ما دارای یکی از این فضاها باشیم سریعاً در جستجوهای افراد در معرض دید آن‌ها قرار خواهیم گرفت. همین مسئله احتمال این که محصولمان به فروش برسد را افزایش خواهد داد.

4.  مشتریان را به چالش‌های مختلف دعوت کنید:

با ایجاد چالش، تعامل بین خودتان و مشتریان را حفظ کنید. با این چالش‌ها دائماً در ذهن و حافظه آن‌ها یادآوری خواهید شد و همین اقدام، عاملی است که مشتریان خریدهای خود را از فروشگاه‌هایی انجام دهند که دائماً به آن‌ها معرفی شده‌اند و در حافظه آن‌ها مرور شده‌اند. 

5. اقدامات تعاملی و مشارکتی با کسب‌وکارهای مرتبط به حوزه خود انجام دهید:

برای مثال تصور کنید که بخشی از محصولات شما با بخشی از محصولات سایر کسب و کارها مرتبط است. بنابراین، می‌توانید با آن‌ها وارد مذاکره شوید و به نوعی شراکتی در بخش مارکتینگ پیش بروید. این اقدام یک انتخاب برد_ برد است؛ زیرا که از سوی یکدیگر به مشتریان معرفی می‌شوید و به نوعی به یکدیگر اعتبار می‌بخشید. 

6. افزایش ترافیک وبسایتتان:

از مهم‌ترین اقداماتی که باید در حیطه هک رشد انجام شود، افزایش میزان ترافیک بازدیدکنندگان وبسایتتان است. بنابراین تمامی تکنیک‌هایی که در زمینه افزایش تعداد بازدیدکنندگان وجود دارد را باید بکار گیرید تا میزان ترافیک سایت شما رشد داشته باشد. طبیعی است به میزانی که بازدیدکنندگان شما زیاد شود شما مخاطبین و مشتریان زیادی پیدا خواهید کرد. 

7. بهینه‌سازی وبسایت در زمینه تجربه کاربری (UX) و رابطه کاربری (UI):

در واقع تمامی این اقدامات مجموعه فعالیت‌هایی است که در جهت بهبود وضعیت وبسایت و افزایش میزان کابران و بازدیدکنندگان انجام می‌شود. 
کدام یک از شما تجربه داشته‌اید که در یک وبسایت بسیار کند و بی سر و ته برای خرید اینترنتی اقدام کنید؟ سوال ما از شما این است: چقدر احتمال دارد که شما به عنوان یک مشتری در یک وبسایت نامرتب و شلوغ و با سرعت پایین بتوانید خریدی مطمئن داشته باشید؟
طبیعی است که کاربر آنلاین به دنبال این است که بهترین و نزدیک‌ترین مسیر را تجربه کند و بدون این که دشواری و پیچیدگی را تجربه کند روند خرید اینترنتی خود را انجام دهد. بنابراین شما که مدیر یک وبسایت هستید باید در زمینه UI/UX تمامی اقدامات لازم را انجام دهید تا کاربر به سمت وبسایت شما کشیده شود و احتمال این که به کاربر وفادار و مشتری دائمی شما تبدیل گردد، افزایش پیدا کند. 

هک رشد

انواع توانمندی‌های لازم برای هکر رشد

یک هکر رشد در صورتی که دارای توانمندی‌های زیر باشد، می‌تواند یک هکر رشد حرفه‌ای باشد. مثل:

1. توانایی در زمینه برنامه‌نویسی
2. آگاهی از تمامی اصول تولید محتوا
3. انجام و تولید محتوا بر اساس آخرین اصول
4. طراحی‌های تخصصی در زمینه فنی و تولید محتوا
5. دارای مهارت‌های فنی
6. برخورداری از توانایی طراحی‌های بصری
7. برخورداری از نظر و دیدگاه در زمینه هک رشد
8. برخورداری از دانش روانشناسی رفتاری
9. توانایی انجام تجزیه و تحلیل در طول مسیر کاری
10. نگارش مقالات غنی و با کیفیت در جهت رقابت با تمامی رقبا
11. توانایی جذب و نگه‌داری مشتری در طول روند کار
12. توانایی ایجاد بهترین تجربه کاربری و رابط کاربری در وبسایت (UI / UX)
13. توانایی انجام روند بهینه‌سازی سایت و افزایش میزان نرخ تبدیل
14. توانایی به روزرسانی اطلاعات و به کارگیری این دسته از اطلاعات در طول روند کاری

تمامی این موارد باعث می‌شود که یک هکر رشد بتواند در فضای سایبری با دیگر رقبای خود به رقابت بپردازد. در نهایت شاهد هستیم که مجموعه این توانایی‌ها می‌تواند منجر به موفقیت‌های چشمگیری در عرصه دیجیتال مارکتینگ شود. 

انواع توانمندی های لازم برای هکر رشد

نتیجه‌گیری

در این مقاله صرفاً بخش‌هایی از تکنیک‌های بیشماری را که می‌توان در هک رشد به کار بست را معرفی کردیم. احتمالاً در آینده‌ای نزدیک مقاله‌ای اختصاصی و جامع در خصوص تمامی تکنیک‌های هک رشد در اختیارتان قرار دهیم. 
باید توجه داشته باشید که هک رشد و تبدیل شدن به یک هکر رشد حرفه‌ای مستلزم دریافت آموزش‌های جامع هک رشد است، تا تکنیک‌ها با بالاترین مهارت به کار گرفته شود ونتیجه‌بخش باشد.

ثبت نظرات

دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها